piątek, 27 listopada 2015

Megance

Z cyklu: "O rodzajach tańca orientalnego słów kilka", czyli dzisiaj na warsztat bierzemy kategorię:
Megance

Megance, mejanse, megeance - ile pisowni, tyle samo odmian wymowy: meżans, meząsę, meżanse...
Jest to dość specyficzny gatunek klasycznego tańca orientalnego - stworzony specjalnie na potrzeby wielkich scen. Jest to typowy gatunek turniejowy, ponieważ ze względu na swoją wewnętrzną różnorodność, daje tancerce naprawdę szerokie pole do popisu w zakresie stylistyki i techniki. 
Sama nazwa, prawdopodobnie wywodzi się z języka francuskiego: "mise-au-scene" - przystosowany do sceny. Jako utwór muzyczny jest to określenie melodii, której używa się na potrzeby wejścia na scenę. Najbardziej znane tancerki, często mają megance skomponowane specjalnie pod nie - aby ukazać ich temperament, styl, ulubione rodzaje tańca orientalnego...
Kostium typu bedleh.
fot. Janusz Nowak

Megance tańczymy w bedlehu, czyli chyba najbardziej charakterystycznym stroju w tańcu brzucha. Jeśli zaś o rekwizyty chodzi, to wykorzystujemy głównie woal - i to przede wszystkim na wejściu, by potem móc się go zazwyczaj "pozbyć".
Kostium typu bedleh i woal.
fot. Adam Korzeniowski
Zatańczenie megance, to nie taka prosta sprawa! Aby odpowiednio zinterpretować ciałem duszę Orientu, tancerka powinna znać się na różnym rytmach arabskich i potrafić zmieniać nastrój tańca - czasem o 180 stopni! Najpierw dynamiczne wejście na scenę, prezentacja siebie, potem szczypta folkloru...zmysłowe zatrzymanie tempa w taqsim, po chwili powrót do folkloru, czasem drum solo, na koniec dynamiczny finał... Sporo roboty do odtańczenia, prawda?
Utwory megance mogą zawierać w sobie (i zazwyczaj zawierają):
  •  dynamiczne wejście, tzw. entree, bardzo często do rytmu malfuf, ewentualnie ayoub.
  •  beledi, czyli Wasz moment na oddanie muzyki sercem...i biodrem!
  •  zwolnienie tempa w taqsim (usłyszycie akordeon lub inne rzewne instrumenty)
  •  szczypta folkloru, np. skoczne saidi.
  •  drum solo - czyli popis umiejętności i techniki do czystych bębnów.
  •  finale, czyli efektowne zakończenie układu. Bardzo często ta część jest również dynamiczna i nawiązuje stylistyką do entree.

Kolejność i częstotliwość występowania poszczególnych części może się oczywiście zmieniać. Życzę Wam dużo cierpliwości w poszukiwaniu idealnej muzyki pod Was - pod Wasz temperament, nastrój, Wasze możliwości, ulubione rytmy... i oczywiście życzę samych wspaniałych układów do megance :)

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza